Een op drie werknemers wil best met e-bike naar werk komen

 In Nieuws

De e-bike is in opkomst voor het woon-werkverkeer. Ruim een derde van de Nederlanders is bereid om met een e-bike van de zaak naar het werk te fietsen. 

Als ze deze tenminste van de baas zouden krijgen. Bijna de helft van de ondervraagden met een woon-werkafstand minder dan 25 kilometer zou met de elektrische fiets naar het werk gaan als ze deze van hun baas zouden krijgen.

Dit blijkt uit onderzoek van Univé, dat het bedrijf onder meer dan 1.000 respondenten deed nadat bleek dat er in de eerste helft van 2015 werden er 30 procent meer fietsverzekeringen afgesloten. Dit is mede te danken aan de groeiende populariteit van de e-bike en fietsen in het algemeen. Het imago van de elektrische fiets wordt steeds hipper namelijk.

Elektrische fiets

Maar momenteel weerhoudt hoge aanschafprijs nog de helft van de mensen van de aanschaf ervan. 16 procent van de Nederlanders heeft een e-bike. Slechts 7 procent van hen gebruikt het om mee naar het werk te reizen. Een tiende van de werknemers heeft interesse in het leasen van een elektrische fiets. Elektrisch fietsen stimuleert het fietsen wel. Bezitters van elektrische fietsen pakken vaker de fiets (72 procent) dan mensen die geen elektrische fiets bezitten (57%). En dat is wel nodig want nog geen kwart van de Nederlanders fietst elke dag.

Verdieping op de cijfers:

  • 24% van alle Nederlanders fietst elke dag. Nederlanders onder de 50 jaar (27%) fietsen vaker elke dag dan Nederlanders van 65 jaar en ouder (17%).
  • Bezitters van elektrische fietsen pakken vaker de fiets (72%) dan mensen die geen elektrische fiets bezitten (57%).
  • Meest genoemde reden om een elektrische fiets aan te schaffen is het gemak waarmee er gefietst kan worden, bijvoorbeeld met wind tegen of in de heuvels (61%). Voor mensen van 50 jaar of jonger is deze reden minder belangrijk (39%). Onder deze groep is juist het niet bezweet aankomen op de plaats van bestemming duidelijk belangrijker dan gemiddeld (28% versus 17% gemiddeld).
  • 7% heeft een elektrische fiets aangeschaft omdat deze (deels) vergoed werd door zijn of haar werk. Andere redenen die genoemd werden zijn het aanschaffen omdat de partner al een elektrische fiets had of het krijgen/ erven van de elektrische fiets.

Bron: Univé