DE FIETS VERSUS DE AUTO

 In Goede voorbeelden

DE FIETS VERSUS DE AUTO

Incassade Deurwaarders (tegenwoordig bekend onder de naam: Syncasso) bleek zeer creatief in het ontwikkelen van ludieke acties om fietsers in het zonnetje te zetten. Om te laten zien dat je op de fiets sneller of net zo snel op het werk kunt komen, werd een wedstrijd bedacht tussen de auto en de fiets. In de periode april tot augustus 2013 zijn er drie wedstrijdjes georganiseerd tussen de auto en de fiets.  Om de wedstrijden extra op te laten vallen was de automobilist niet zomaar een collega.

De algemeen directeur van Incassade daagde de medewerkers persoonlijk uit voor de wedstrijd.

DE WEDSTRIJD: WIE IS SNELLER

De directeur reed ’s morgens in zijn lease auto naar het huis van één van de medewerkers. Vervolgens reden ze beiden tegelijk naar kantoor. De directeur ging per auto en de medewerker op de (elektrische) fiets. Er werd geklokt wie het snelste op kantoor was. Hierbij moesten beiden zich wel goed aan de verkeersregels houden. Er werd op gelet dat de auto niet te hard reed en dat fietsers niet door rood fietsten.

De fiets versus de auto wedstrijd werd drie keer uitgevoerd in de periode april tot en met augustus en was een opvallende actie voor het bedrijf. De eerste wedstrijd was tussen de auto en de gewone fiets. De fiets verloor met 4 minuten achterstand. De fietsende medewerker verloor met een brede grijns: “ik ben slechts 4 minuten later, maar heb wel heerlijk in het zonnetje gefietst”.

De tweede wedstrijd was tussen de auto van de directeur en een medewerker op de E-bike. Dit keer won de E-bike met 2 minuten. De actie maakte goed inzichtelijk dat fietsen naar het werk net zo snel of soms sneller is dan de auto op een afstand van 10 km door de stad.

ZO ORGANISEER JE DEZE LUDIEKE ACTIE:

Het kostte de directeur ’s ochtends voor werktijd wat extra tijd, omdat hij moest omrijden om bij de medewerker langs te gaan. Er wordt tijd gestoken in het persoonlijk werven van de deelnemers. Deze ludieke actie zorgt voor veel gespreksstof en leidt tot gesprekken over fietsen naar het werk. De actie maakte inzichtelijk dat fietsen naar het werk veel voordelen heeft, waaronder een snelle reistijd voor ritten onder de 10 km.

TIPS:

  •  Benader deelnemers aan de wedstrijd  persoonlijk om mee te doen aan de wedstrijd.
  • Maak een fotoverslag en deel dit na afloop van de wedstrijd op intranet.
  • Maak de actieonderdeel van een groot aantal impulsen voor de fiets.
  • Gebruik de actie om fietsen naar het werk te promoten via meerdere nieuwsberichten.
  • Start op tijd met werven van enthousiaste medewerkers. De werving is een manier om fietsen naar het werk te promoten. Doe de actie maximaal 2 tot 3 keer zodat het ludiek blijft.