De Beste Fietser Verkiezing

 In Goede voorbeelden

beste fietserOrganiseer ook een Beste Fietser Verkiezing! Campagneleiders van verschillende organisaties, waaronder Incassade en de gemeente Papendrecht, stuurden ons leuke foto’s en verhalen van medewerkers die in het zonnetje zijn gezet omdat zij altijd op de fiets komen. Organiseer ook een “Beste Fietser verkiezing” en nodig medewerkers uit elkaar te nomineren als goed voorbeeld. De winnende fietsers met de leukste verhalen en foto’s ontvangen een aardige attentie of eervolle vermelding.  

STAPPENPLAN

  • Kies je team. Hoe meer mensen betrokken zijn, des te beter kun je de taken van de actie verdelen en krijgt de actie ook meer draagvlak binnen de organisatie. Doe het samen met jullie fietsambassadeur en wellicht wil iemand van het management meedoen met jureren.
  • Kies een periode waarin je de actie wil laten plaatsvinden en kies ook de datum voor de prijsuitreiking.
  • Kies of je een eenmalige verkiezing wilt houden of dat je met regelmaat een prijs aanbiedt. Bijvoorbeeld: De Fietser van 2016. Of dat je per kwartaal een prijs uitreikt, bijvoorbeeld De Beste Zomerfietser of De Grootste Bikkel in de winterperiode om aandacht te geven aan winterfietsen.
  • Mogen medewerkers zichzelf nomineren als Beste Fietser en mogen collega’s elkaar voordragen voor de verkiezing? Vraag ze om een korte motivatie te schrijven waarom iemand de Beste Fietser is.
  • Geven jullie een hoofdprijs of kiezen jullie daarnaast ook voor een aanmoedigingsprijs? Ontvangt iedereen die meedoet een kleine attentie? Kies een hoofdprijs voor de winnaar. Is er nog ergens budget voor een attentie? Of maak gebruik van bestaande middelen die jullie op voorraad hebben zoals een Bikkelbeker, Bikkelmuts of een rij2op5 bananentrommel. Je kunt ook een echte trofee laten maken. Dat is even investeren, maar het geeft je verkiezing wel allure!
  • Download de actieposter en verspreid de poster in de organisatie. Dit kan ook digitaal.
  • Plaats een intranetbericht dat ook aansluit bij de poster en stuur eventueel een reminder rond per mail.
  • Dan volgt een periode dat je aanmeldingen of opmerkingen ontvangt. Verzamel alles goed en kies een moment om te jureren.
  • Maak de prijsuitreiking bekend via foto’s en plaats de blog van de winnaar(s) op intranet. Later in het jaar kun je ook nog uit deze motiverende verhalen putten om een impuls aan fietsstimulering te geven.
  • Veel plezier met de actie en hou ons op de hoogte van hoe het is gegaan via info@rij2op5.nl!
  • Wij inspireren graag andere rij2op5 bedrijven met positieve goede voorbeelden!

Download hier voorbeeldteksten voor je intranet, mailing, nieuwsbrief etc.